استراتژی لجستیک چیست ؟ چه زمانی باید به آن بپردازیم؟

به صورت کلی یک شرکت زمانی بفکر ایجاد و توسعه استراتژی لجستیک خود میشود که از روند هزینه و زمان تامین تدارکات توسط شرکت های مربوطه راضی نباشد و یا با افزایش تقاضا و یا گسترش مکان خدمت دهی به مشتری بخواهد در امر زمان و هزینه خود صرفه جویی نماید .

در این لحظه است که سازمان بفکر اتخاذ استراتژی لجستیک ، تغییرات و تصمیماتی جهت برون رفت از این مشکلات خواهد شد . از آنجا که زنجیره تأمین به طور مداوم در حال تغییر و توسعه است ، تاثیر این استراتژی ها ممکن است ابعاد بسیار گسترده ای از سازمان را در بربگیرد ، از جمله تغییر در  استراتژیهای زنجیره تامین برای خطوط تولیدی خاص ، کشورهای خاص (مناطق مختلف بازار) یا مشتریان خاص.

استراتژی لجستیک به صورت بسیار عمده ای بر روی استراتژی زنجیره تامین اثر خواهد گذاشت و بسار حائزه اهمیت است.

اتخاذ درست یک استراتژی لجستیک در زنجیره تامین علاوه بر موارد فوق ، به سازمان کمک خواهد نمود تا در صورت مواجه شدن با یک اتفاق پیش بینی نشده ( مانند تحریم از سوی شرکت تامین کننده) ، بروز اتفاقات درون سازمانی (مانند کاهش سرمایه سازمان) و یا تغییرات در بازار (افزایش و یا کاهش تقاضا در مناطق خاص) بتواند قوی ترین و قابل اتکا ترین تصمیم ها را اتخاذ نماید.

روند تدوین برنامه استراتژی لجستیک در زنجیره تامین

یک سازمان می تواند با بررسی چهار سطح متمایز از واحد و روند زنجیره تامین خود ، شروع به توسعه استراتژی لجستیک کند :

1. اتخاد و بررسی استراتژی سازمان : ابتدا باید اهداف شرکت ، تصمیمات فعلی در زنجیره تامین (مانند تعهد ساخت محصولی با مقدار مشخص تقاضا و بررسی تامین کنندگان مورد نیاز) را شناخت و به طور کامل ارزیابی کرد و چشم پوشی از تعهدات و اهداف کلان سازمان ، اولین قدم شکست در اتخاذ یک استراتژی لجستیک و استراتژی زنجیره تامین میباشد.

2. بررسی ساختار سازمان : پس از آگاه شده در مورد اهداف و روند فعلی سازمان ،  باید مسائل ساختاری سازمان تدارکات و زنجیره تامین را جهت احقاق اهداف بررسی کرد ، مانند تعداد مطلوب انبارها و مراکز توزیع ، یا محصولاتی که باید در یک کارخانه تولید خاص تولید شود.

3. بررسی امکان تعالی بخشی به فرآیند و عملکرد ها : هر استراتژی باید چگونگی دستیابی به تعالی عملکردی (شناسایی راه های افزایش بهره وری و کاهش هزینه با استفاده از مدل های ریاضی ، تحقیق در عملیات ، شبیه سازی تصمیمات و … ) در سازمان تدارکات و زنجیره تامین را بررسی کند و کارایی آن را متناسب با اهداف و ساختار سازمان نشان دهد.

مطلب پیشنهادی  روش های موثر در بهبود لجستیک

4. پیاده سازی تصمیمات : مهمترین و کلیدی ترین بخش تدوین برنامه استراتژی لجستیک در زنجیره تامین ، بخش پیاده سازی اصلاحات و تصمیم ها میباشد. این بخش که شامل توسعه یا استقرار سیستمهای اطلاعاتی ، معرفی سیاستها و رویه های جدید و تدوین برنامه مدیریت خواهد بود ، به عنوان آخرین گام در اتخاذ و پیاده سازی استراتژی لجستیک خواهد بود و برای پیاده سازی تصمیمات باید بسیار دقت به عمل آورد تا کارکنان و تامین کنندگان با سیاست های جدید شما بیشترین مشارکت را داشته باشند.

چه زمانی سازمان ما نیازمند به یک برنامه استراتژی لجستیک خواهد شد؟

با توجه به صرف هزینه پیاده سازی تغییرات و در برگرفتن زمان برای بررسی روند و فرآیند ها ، بهتر است ابتدا از خود در مورد سازمانتان سوالتی را مطرح نمایید تا بتوانید با آگاهی بیشتر از نقاط مورد اشکال و جلوگیری از صرف هزینه های پیاده سازی تغییرات جدید ، بهترین تصمیمات را اتخاذ نمایید .

در این زمان باید به بررسی چهار مرحله پیاده سازی نامبرده شده پرداخته شود  و با جزئی نگری و واکاوی دقیق فرآیند و روند ها مطمئن شد که میتوان آن ها ر ا به حالت بهینه تر در هزینه و زمان  قرار دارد و اطمینان حاصل کرد که میتوان به صورت مشخص از مزایای هر کدام تصمیمات و استراتژی ها جدید بهره لازم را برد .

جهت بررسی تحقق این امر در اینجا سوالاتی به صورت عمومی که برای اغلب سازمان ها استفاده میشود را بیان مینماییم که پاسخ به آنان در نیازمندی سازمان شما به یک برنامه استراتژی لجستیک مشخص خواهد شد ؛ در سازمان ها با خدمات متفاوت پرسش ها نیز متفاوت خواهند بود :

1. حمل و نقل: آیا استراتژی های حمل و نقل فعلی به سطوح خدمات و سرویس ها کمک می کنند و اغلب خواسته های مورد نیاز لجستیک در بخش زنجیره تامین برآورد شده است ؟

2. سیستم لجستیک : آیا سیستم لجستیک فعلی سطح داده مورد نیاز برای اجرای موفقیت آمیز استراتژی لجستیک را فراهم می کند یا اینکه به سیستم جدیدی نیاز دارد؟

3. رقبا: خدماتی که رقبا ارائه میدهند را بررسی کنید. آیا تغییرات در نحوه سرویس دهی به مشتری و خدمات مشتری  می تواند سطوح خدمات را بهبود بخشد و مزیت های رقابتی جدیدتری به وجود آورید؟

4. اطلاعات: آیا سیستم ها و مرجع های اطلاعاتی ، اطلاعات سازمان تدارکات (واحد برنامه ریزی تامین) را به موقع و دقیق نشان می دهد؟ اگر داده نادرست باشد ، تصمیم گیری اشتباه خواهد بود.

مطلب پیشنهادی  روش های موثر در بهبود لجستیک

5. بررسی استراتژیک: آیا اهداف سازمان تدارکات با اهداف و استراتژی های شرکت مطابقت دارد؟

اجرای موفقیت آمیز یک برنامه استراتژی لجستیک ، برای شرکت هایی که متعهد به ارائه بالاترین سطح خدمات به مشتریان ، با وجود تغییرات مکرر و تهدیدات بالقوه موجود در بخش زنجیره تامین ، هستند ، از اهمیت حیاتی برخوردار میباشد.

هدف هر یک از استراتژی های لجستیک و زنجیره تامین اطمینان پیدا نمودن به این نکته است که شما و شرکتتان تمامی تعهدات خواسته شده توسط مشتریان ، در زمان های که آنان تعیین کرده اند را انجام خواهید داد . همچنین هدف دیگر این است که این تعهدات را به صورت کامل و به ارزان ترین شکل ممکن به اتمام برسانید.

با پیروی از این دستورالعمل ها ، می توانید اطمینان حاصل کنید که تدارکات لجستیکی شما با نیازهای مشتریان ، اهداف و روند موجودی کالا و برنامه های کاهش هزینه های شرکت سازگار است.

به یاد داشته باشید که استراتژی های لجستیک شما در زنجیره تامین ممکن است زمان به زمان ، از برنامه ای به برنامه  تامین دیگری ، نیازمند بازنگری ، اصلاحات و اعمال تغییرات میباشد . به طور مثال اگر پایگاه تامین کننده شما در آمریکا و مکزیک باشد و آن خاطر تغییر در برنامه تامین و یا بروز مشکلاتی به چین تغییر پیدا کند ، شما باید استراتژی ها لجستیکی و زنجیره تامین خود بازنگری هایی انجام دهید .

همان ارائه دهندگان حمل و نقل و حمل باری که از آنها استفاده می کنید ، ممکن است در موقعیت های جدید ، شرکای استراتژیک مناسبی برای این نوع تجدید چینش زنجیره تأمین نباشند.

در پایان اهداف سطح خدمات خود را مشخص کنید و محیط لجستیک فعلی را ترسیم کنید. آیا به هدف سطح خدمات مورد نیاز و کیفیت مورد انتظار خود رسیده اید؟ در غیر این صورت ، وقت آن است که از نزدیک به استراتژی تدارکات و زنجیره تامین خود نگاهی انداتهو مورد مطالعه قرار  هید.

[purchase_link id=”276″ text=”خرید” style=”button” color=”blue”]

 

نویسنده : Martin Murray | مترجم و ویراستار : محمدامین کردفروشانی

 

استراتژی لجستیک چیست؟

به اتخاذ تغییرات و تصمیمات جهت برون رفت از مشکلاتی از جمله هزینه های زیاد زنجیره تامین و لجستیک و … ، استراتژی لجستیک میگویند.

روند پیاده سازی استراتژی لجستیک چیست ؟

1. اتخاد و بررسی استراتژی سازمان ، 2. بررسی ساختار سازمان ، 3. بررسی امکان تعالی بخشی به فرآیند و عملکرد ها ، 4. پیاده سازی تصمیمات